¤¤¤  لحظات خوبی برای شما آرزومندیم  ¤¤¤

مشاهده پست هاي بدون جواب | نمايش مبحث هاي فعال

نام کاربري:
کلمه عبور:

به یاد داشته باش
فقط در در صفحه اصلی تالار میتوانید از ورود سریع استفاده کنید
درخواست عضویت   ورود 



ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 17 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2
forumtools   forumtools
نويسنده پيغام
پستارسال شده در: شنبه 24 تیر 1391, 5:34 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: دوشنبه 7 آذر 1390, 12:30 pm

پست ها : 2819

محل سکونت: قم- در قرمزه

تشکر کرده: 2764 بار
تشکر شده: 2395 بار
کنسرت هنرمندان افغانستانی و آلمانی
نوازندگان افغانستانی در برنامه هنری "سفر" کنسرتی در دفتر دویچه وله در شهر بن برگزار کردند. هفت تن از نوازندگان موسیقی افغانستان و چهار نوازنده آلمانی یک سفر اروپایی به راه انداخته اند تا موسیقی افغانستان را به اروپایی ها معرفی کنند. این گروه تا کنون در چهار شهر آلمان اجرا داشته است.

تصوير

این نوازندگان از سوی شرکت کننده ها در کنسرت شان در بن با تشویق چشمگیری رو به رو شدند. هنرمندان افغانستانی رباب، تنبور، تبله، زیربغلی و دلربا نواختند. در بخشی از برنامه، سه هنرمند آلمانی نیز با آنها یکجا نواختند.

تصوير

اغلب اشتراک کنندگان این کنسرت را آلمانی ها تشکیل می دادند. برای بسیاری آنها، این نخستین باری بود که موسیقی افغانستان را به صورت زنده می شنیدند. جالبتر از همه، ترکیب موسیقی افغانستانی با موسیقی غربی بود.
تصوير

استاد امرالدین نوازنده دلربا، یکی از چهره های مهم در موسیقی افغانستان است. وی در انستیتوت ملی موسیقی در کابل به تدریس دلربا مشغول است و اجراهای متعددی داشته است. وقتی او در کنسرت بن دلربا نواخت، نوای سازش دل همه شنوندگان را ربوده بود و گویی همه در سالون بی جان بودند.

تصوير

آرنه یانسن، گیتاریست، (چپ) دارای تجربیات بسیاری در همکاری با گروه های موسیقی مختلف از آسیای مرکزی است. این اولین باری نیست که او با هنرمندان شرقی کار می کند، وی در سال ۲۰۱۰ با حمایت موسسه گویته با آرکستر مجلسی «سوگدیانا» از ازبکستان به اجرای کنسرت پرداخت.

تصوير

یورگ هولدینگ هاوس (راست) در بسیاری از کشورهای دنیا به اجرای کنسرت پرداخته است. یان بورگسن نوازنده پریکاشن (وسط)، دارای تجربه موسیقی در سبک های مختلف می باشد. جاوید محمود، دهل نواز (چپ) نیز به آموزش این ساز در انستیتوت ملی موسیقی افغانستان مشغول است. وی چنان موسیقی مدرن آلمانی را با دهل خود همگام می کند که گویی سال ها با هم نواخته اند.

تصوير

استاد عبدالطیف، نوازنده طبله و نی، دارای تجربه نوازندگی در گروه های مختلف است. او چنان نواخت که گویی طبله هایش جزیی از وجودش باشند. ترکیب موسیقی افغانستان با ابزارهای موسیقی مدرن غربی جذبه ای دلچسب برای برنامه هنری «سفر» است.

تصوير

شرکت کنندگان نوازندگان را تشویق می کنند. این گروه همچنان در دانشگاه های موسیقی نیز کنسرت برگزار کرده و به دانشجویان این دانشگاه ها تمرین داده است. قرار است در چند شهر دیگر نیز این نوازندگان کنسرت برگزار کنند.

تصوير

نوازندگان افغانستانی و آلمانی از سوی شورای موسیقی اتحادیه اروپا مورد تقدیر قرارگرفتند، این برنامه چندین حمایت کننده مالی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان از وزارت خارجه آلمان، شورای موسیقی اتحادیه اروپا و انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان نام برد. از سال ۲۰۰۸ تعدادی از استادان موسیقی در تلاش حفظ و آموزش موسیقی سنتی به نسل جوان هستند.
تصوير

شرکت کنندگان در کنسرت با اشتیاق به موسیقی گوش می کنند، هدف از این برنامه قوت بخشیدن به ارتباط و تبادل فرهنگی بین دو کشور افغانستان و آلمان است. آلمانی هایی که در این برنامه شرکت کرده بودند شدیدا جذب موسیقی افغانستان شده بودند. برخی از آنها که فقط از جنگ در افغانستان، می دانستند برای شان قابل تصور نبود که چنین موسیقی زیبایی در افغانستان نواخته شود.

تصوير

_________________
تموم شهر خوابيدن من از فكر تو...


بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: شنبه 4 شهریور 1391, 12:10 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: دوشنبه 7 آذر 1390, 12:30 pm

پست ها : 2819

محل سکونت: قم- در قرمزه

تشکر کرده: 2764 بار
تشکر شده: 2395 بار
اسد بدیع، طبیب آواز خوان
از راست به چپ (جاوید راهی، اسد بدیع، مختار مجید، فرهاد دریا، وحید صابری). بدیع کار هنری اش را در گروه باران آغاز ‏کرد. او در ابتدا به عنوان کیبورد نواز و آکاردیون نواز آغاز به کار کرد و توسط وحید صابری به گروه باران معرفی شد. به ‏زودی اولین آهنگ اسد بدیع " امشب دلم گرفته به کی درد دل کنم" در رادیو افغانستان ثبت شد. ‏

تصوير


اسد بدیع در سال 1340 خورشیدی در شهر مزار شریف دیده به جهان گشود. مادرش از کابل و پدرش از هرات است. او از سال 1992 میلادی در اروپا زندگی می کند. بدیع درعرصه های مختلف هنری ، طبع آزمایی کرده و موفقیت هایی را کسب کرده است. او در سال 1362 در ‏افغانستان به عنوان آواز خوان سال انتخاب شد.‏

تصوير


اسد بدیع در دوران مهاجرت: پس از آن که گروه باران از هم پاشید، بدیع افغانستان را ترک کرد و درسویس مسکن گزید. او علاوه برکارهای ‏هنری به کارهای خیریه نیز مشغول بوده است. از جمله چهار سال در پروژه مبارزه با ایدز صلیب سرخ داوطلبانه کار کرد و سپس مسوول آن پروژه ‏شد.‏

تصوير


اسد بدیع درحال گردانندگی، بدیع با احمد ولی هنزمند معروف و غزل خوان نام آشنای افغانستان. بدیع یکی از مجری های خوب افغانستان است. او از همان ابتدا که در رادیو افغانستان به کار ‏هنری آغاز کرد، علاقمند گردانندگی بود. الگوی او برای گردانندگی مرحوم ظاهر هویدا بود، اما او می گوید:" هرگز قصد تقلید از او را نداشتم ‏چون کار هنری او منحصر به فرد خودش بود."‏

تصوير


اسد بدیع با مرحوم ظاهر هویدا؛ اسد بدیع به ادبیات و هنر تمثیل نیز علاقه خاص دارد. او در صنف نهم در کابل درس می خواند که به پیشنهاد یکی از ‏همصنفی هایش به اداره فرهنگ و ادبیات رادیو افغانستان مراجعه کرد و در آزمون تمثیل شرکت نمود. بدیع در برنامه نوجوانان انتخاب شد و در ‏درامه ها و نمایشنامه ها نقش آفرید.

تصوير


بدیع با پسرش: اسد بدیع در سال 1990 میلادی دانشکده طب را در افغانستان موفقانه به پایان رساند. او وقتی به دیار غربت رفت چند سالی را در شهر ‏جنیوا "ژنو" مشغول تدریس کمپیوتر شد. بعدها با بانو فتانه که دانشکده ادبیات را خوانده بود، عروسی کرد. ثمره این ازدواج یک پسر پانزده ساله به نام «آمو» است. بدیع اکنون دوباره به طب روی آورده و در ژنو در یک شفاخانه در بخش روانشناسی کار می کند.‏

تصوير


بدیع از همان آوان جوانی شعر می سرود. پدرش مرد فرهیخته ای بود. روزی اسد نوجوان شعرهایش را به پدرش نشان داد. او در یک بیت شعر به فرزندش فهماند که شعر گفتن آسان نیست. پس از آن اسد شعرهایش را آتش زد و بیست و پنج سال دیگر چیزی ننوشت. او سال هاست که دوباره شعرمی سراید که بسیاری از آنها را با صدای خودش خوانده است.‏

تصوير


اسد بدیع به تعداد انگشتانش صاحب هنر و کمال است، خوانندگی، نوازندگی، آهنگسازی، شاعری، تصنیف سازی، هنر پیشگی، گردانندگی برنامه و ‏طبابت از جمله کمالات او هستند. اسد دوازده سیزده ساله بود که با پسر کاکای آکاردیون نواز اش بانگودرم نوازی را شروع کرد، پس از آن آله های ‏زیاد موسیفی را آموخت اما از میان آنها علاقه خاصی به پیانو داشت و هنوز هم دارد.‏

تصوير

_________________
تموم شهر خوابيدن من از فكر تو...



برای این پست از patriot تشکر شده است : your friend
  امتیاز: 4.35%
بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: سه شنبه 28 شهریور 1391, 10:20 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: دوشنبه 7 آذر 1390, 12:30 pm

پست ها : 2819

محل سکونت: قم- در قرمزه

تشکر کرده: 2764 بار
تشکر شده: 2395 بار
نوای دنبوره در محافل خصوصی در افغانستان

در افغانستان که درهایش به روی آلات جدید موسیقی باز است، موسیقی فضای عمومی را درنوردیده، اما این نگرانی وجود دارد که ساز و آواز محلی کمرنگ شود.

امروزه آلات موسیقی بومی مانند دنبوره بیشتر در محافل خصوصی آن‌هم در روستاهای افغانستان رایج است و در گردهمایی های بزرگ از چشم افتاده‌است.

محلی‌خوانان افغانستانی می‌گویند با تهاجم جاز، پیانو، گیتار، طبل و هارمونیه و دیگر آلات جدید موسیقی به کشورشان، موسیقی مردمی و سنتی روز به روز رو به فراموشی می‌رود.


تصوير

دنبوره یکی از قدیمی ترین آلات موسیقی کشور است که اکنون بیشتر در میان اقوام هزاره و ازبیک هوادار دارد.


تصوير

این آله موسیقی بیشتر از چوب درخت توت در دو بخش کاسه و دسته ساخته شده و دو تار باریک از ابتدا تا انتهای آن کشیده شده است. در گذشته، از روده گوسفند و ابریشم برای ساخت این تارها استفاده می‌شد، اما اکنون نایلون جای آنها را گرفته است.

آهنگ گیرا و صدای دلنواز دنبوره از بهم خوردن این تارها و دست به سطح چوب پدید می‌آید.

گرچه اکنون برخی کاسه دنبوره را از فلزاتی مثل آلمونیوم نیز می‌سازند.


تصوير

دقیقاً روشن نیست که نواختن دنبوره در افغانستان چه زمانی رواج پیدا کرده است.

اما این آله موسیقی در دیگر کشورهای منطقه مانند ازبیکستان، تاجکستان، بخش‌های از غرب چین، ایران، ترکیه و حتی در کشورهای بالکان نیز به دست نوازندگان موسیقی بومی بوده‌است.
در افغانستان گفته می‌شود که اولین دنبوره‌ها از کدو ساخته شده‌است. به گونه‌ای که کدو را از وسط بریده، میانش را خالی کرده و دو بخشش را به‌وسیله پوست حیوان به یکدیگر وصل کرده‌اند. سپس چوب باریک و بلندی را به مرکز آن بسته کرده‌اند. آنگاه دو تار آن‌را از روده گوسفند ساخته‌اند.

تصوير



مردم در مناطق مرکزی افغانستان با نواختن دنبوره و خواندن سرود شب‌ها را سحر می‌کنند.

علی‌دریاب بندری، از دنبوره‌نوازن و آوازخوانان محبوب مناطق هزاره‌نشین است. بیش از بیست و پنج سال است که او دست به تار است و در جشن‌های خوشی روستائیان صدایش بلند است.

در مناطق سردسیر مرکزی افغانستان وسایل موسیقی چون دنبوره، غچک، دایره و رباب هنوز هم محافل خوشی مردم را گرم می‌کنند.
گرچه دنبوره‌نوازی و غزل‌‍خوانی بیشتر یک کار مردانه است، اما در برخی مناطق مرکزی افغانستان زنان نیز به این کار تمایل نشان می‌دهند.

تصوير


رضا رضایی، آوازخوانی که در یک برنامه رقابتی تلویزیونی مقام اول را گرفت، بسیاری از آهنگهایش را با دنبوره خوانده است.

شمار زیادی از محلی خوانان افغانستان با دنبوره آشنایی دارند.

چند سال پیش جشنواره بزرگی از دنبوره‌نوازان در ولایت جوزجان در شمال برگزار شد، بیش از هشتاد دنبوره‌نواز از مناطق مختلف افغانستان به‌ویژه ولایت‌های مرکزی و شمالی گردهم آمدند و ساز و سرود بر پا کردند.
مسئولان برگزاری جشنواره گفتند که در جریان فراخوانی دنبوره‌نوازان پی بردند که هنوز هم صدها نوازنده دنبوره در مناطق مختلف کشور سرگرم نوازندگی هستند. اما صدای آنها کمتر به کابل می‌رسد.

تصوير
منبع:بی بی سی

_________________
تموم شهر خوابيدن من از فكر تو...



برای این پست از patriot تشکر شده است : mehdi
  امتیاز: 4.35%
بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: چهارشنبه 13 دی 1391, 12:53 pm 

تیم مدیریت

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: چهارشنبه 11 آبان 1390, 11:20 am

پست ها : 2277

تشکر کرده: 1938 بار
تشکر شده: 2004 بار
موسیقی در افغانستان
افغانستان بدلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم محل پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان بوده و یکی از مهمترین مراکز بازرگانی عصر باستان به شمار می‌رفته‌است. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ایرانی، آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای جنوبی در این کشور نقش مهمی داشته‌است. از عصر پارینه‌سنگی و طی دوره‌های تاریخی، مردم افغانستان، یا همان ایرانیان شرقی باستان، جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گهکاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند.
موسیقی و رقص

موسیقی افغانستان نقطه عطف زیبایی‌های تنوع قومی و زبانی در افغانستان است. در این کشور سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون موسیقی، از غزل فارسی گرفته تا راگ هندی رواج دارد. موسیقی افغانستان تا حد زیادی بصورت ترانه است، با اینحال رپرتوار قابل توجهی از موسیقی بدون کلام نیز وجود دارد. شعر جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ موسیقی این کشور دارد. میراث شعر فارسی، که مشترکات فراوانی نیز با ایران دارد، اهمیت بسیاری در بین مردم داشته و همچنین شعر پشتو نیز دارای ریشه‌های تاریخی است. متن ترانه‌ها متشکل از موضوعات معدودی است. آهنگ‌های عاشقانه با تِم‌هایی از عشق نافرجام و اشارهٔ مکرر به داستان لیلی و مجنون، بیشتر موضوعات ترانه‌ها را تشکیل می‌دهند و به وقایع جاری و تجربهٔ شخصی کمتر پرداخته می‌شود.



در طول تاریخ هزاران سالهٔ این سرزمین، آریایی‌ها از موسیقی و رقص برای اجرای مراسم مذهبی استفاده کرده‌اند. یکی از نخستین گونه‌های موسیقی در این سرزمین، ریگ‌ودا است. آواها، ریتم‌ها و تِم‌های ریگ‌ودا هنوز هم در موسیقی مدرن افغانستان نفوذ دارند.
سبک‌های موسیقی افغانستان

موسیقی تصوف: این موسیقی توسط نعت خوانان و شاعران سبک صوفیه و قوالی خوانان اجرا می‌شود. موضوع این سبک توصیف خداوند و پیغمبر اسلام و یاران دوره محمد می‌باشد. شعرهای این سبک بعضا تا ده ساعت طول می‌کشد. معمولا در پهلوی سرود خوان ۳ تا ۱۰ نفر مکررین و همکاران نیز سرودخوان را یاری می‌کنند. این موسیقی دارای طرزهای چشتی، روضه‌ای، نوائی و غیره‌اند.

موسیقی محلی: هر گروه قومی در افغانستان سبک ویژهٔ موسیقی محلی خود را دارد. ترانه‌ها، صرف نظر از اینکه از کجا باشند، بیشتر در وصف گل و بلبل، می و معشوقه و بر اساس شعر حماسیپکتیا، کلیوالی ملیت پشتون، ترکمنی، هراتی، قرصک پنجشیر، و هارمونیک یا چند آواز کشین مردم نورستان می‌باشد. و افسانه‌ها می‌باشند. موسیقی آن عده محلات و سمتهایی که شهرت دارند عبارتند از: سبک بدخشی، خراباتی، لوگری، قطغنی، هزارگی، داستان سمت مشرقی، سبک غرنی مردم

آلات موسیقی: رباب ساز ملی افغانستان است و از سازهای زهی، با دسته ٔکوتاه که با دست یا کمانه نواخته می‌شود. سازهای زِهی با دستهٔ بلند همچون تنبور، دوتار و دمبوره و همچنین سازهای زهی با دستهٔ خمیده همچون سَرِنده و غیچک رایج هستند. تنبور و دوتار ۱۴-سیمِ هراتی تنها سازهایی هستند که منحصر به افغانستان می‌باشند.
رقص‌های محلی

اَتَنِ ملی: رقص اتن یا اَتَنِ ملی از جمله رقص‌های ملی افغانستان است. این رقص در مراحل اول در بین قوم پشتون ساکن افغانستان و پاکستان مروج بود. اتن ملی معمولأ طور دسته‌جمعی بوسیلهٔ جوانان مرد یا زن اجرا می‌شود. رقص اتن ملی بشکل مدور با جنباندن سر و دست بطور منظم انجام می‌شود. گمان می‌رود این رقص در دوره یونانی‌های باختر در سرزمین باستانی باختر در شمال افغانستان مروج گردیده باشد. این رقص در طول دوره تاریخ اشکال مختلف را بخود گرفته‌است. برخی از محققان بر این باورند که رقص اتن از روزگار زردشت بجای مانده‌است. آنها دورادور آتش می‌چرخیدند و سروده‌هایی از اوستا را می‌خواندند که با حملات عرب و مغول‌ها بسیاری از این سنت‌ها از بین رفته‌اند.

_________________
بوسه ی باد خزونی ، با هزار نامهربونی ، زیر گوش برگ تنها ، میگه طعمه خزونی ...


تصوير



برای این پست از HASSAN تشکر شده است : 4 Afghan Starmehdipatriotsogand
  امتیاز: 17.39%
بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: سه شنبه 10 بهمن 1391, 11:21 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: دوشنبه 7 آذر 1390, 12:30 pm

پست ها : 2819

محل سکونت: قم- در قرمزه

تشکر کرده: 2764 بار
تشکر شده: 2395 بار
برگزاری جشنواره موسیقی افغانستانیها در دهلی‌نو
بیش از صد آوازخوان و آهنگ ساز افغانستانی در جشنواره موسیقی افغانستان در دهلی نو، پایتخت هند گردهم‌ آمدند و تازه ترین‎های خود را در این جشنواره عرضه کردند.

این جشنواره از هفت سال پیش هر ساله از سوی شبکه تلویزیونی خصوصی آریانا در کشورهای مختلف برگزار می‎شود که در آن آوازخوان‎های افغانستانی از سراسر جهان حضور می‌یابند.

اوضاع بی‌ثبات امنیتی افغانستان باعث شده که چنین جشنواره‌هایی کمتر در داخل کشور برگزار شود.

در جشنواره دهلی "بهترین آوازخوانان مرد و زن، بهترین آهنگسازها و بهترین تهیه‌کننده‌های ویدئوی آهنگها، براساس رای داوران و بینندگان این تلویزیون برگزیده و به آنها جایزه داده شد.

آوازخوانان زن در جشنواره: آریانا سعید، خواننده جوانی که در خارج از کشور زندگی می‎کند و در جشنواره دهلى حضور داشت، گفت که به آینده زنانى که در راه آوازخوانی گام می‎گذارند، امیدوار است.

او گفت: "من فکر می‎کنم که وضعیت زنان آوازخوان در افغانستان رو به بهبود است و انتظار می‎رود که بهتر از این نیز شود. عده‌ای با حرفه ما مخالف اند، اما این نمی‌تواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد."

خانم سعید، با چند آهنگ تازه‌اش در میان افغان‌ستانیها و ایرانی‌ها جاى پایی برای خودش باز کرده است.

در این جشنواره سیتا قاسمى به عنوان آوازخوان زن سال انتخاب شد. سایر آواز خوانان زن از جمله نغمه، هنگامه، پرستو و فرشته نیز در این جشنواره حضور داشتند.

آوازخوانی زنان در افغانستان برای بار نخست همزمان با فعالیت رادیو افغانستان در دهه چهل و پنجاه خورشیدی آغاز شد.

سامعه و پروین اولین آوازخوانانى بودند که صدایشان از رادیوی افغانستان پخش شد.

در سال‌هاى بعدى آوازخوان‌های بیشتری از میان زنان برخاستند، ولی هیچگاه موسیقى در میان زنان آن‌گونه که در ده سال گذشته رشد کرد، مورد توجه زنان نبوده است.

شرایط بهتر زندگی مهاجران افغانستانی در کشورهاى اروپایى و آمریکا و همچنین وضعیت نسبتا خوبی که در پى سقوط حاکمیت طالبان در افغانستان به میان آمده، راه را برای ورود چهره‌هاى زیادى از زنان افغانستانی به جهان موسیقى باز کرده است. نسل قدیم و نو: در جشنواره دهلی‌نو نسل قدیم و نسل نو در کنارهم قرار گرفتند. آوازخونان جدیدی که بیشتر گرایش به تغییر در موسیقی افغانستان دارند و عناصر جدیدی را وارد موسیقی کشور مى‎کنند، طرفداران خاص خود را دارند.

ولی حجازی، آوازخوانی افغانستانیی است که در میان ایرانی‌ها هم طرفدارانی دارد. او در نوجوانى‎اش در ایران بوده است.

آقای حجازی می‎گوید: "من با ضبط آهنگ‎هایی با لهجه فارسی ایرانی در آغاز کارم خواستم هنر و موسیقی افغانستانیی را به ایرانی‌ها معرفی کنم، تا بعدا آنها آهنگ‌های افغانستانی مرا هم بشنوند. از کارم راضی‌ام و ایرانی‌ها استقبال خوبی از من می‌کنند."

موسیقى هندى و افغانستانى:

میزبانی و طرح این برنامه را هندی‌ها به عهده داشتند که به همین دلیل این جشنواره موسیقی آمیزه‌اى از موسیقی هندی و افغانستانی بود.

رقاصه‌های هندى بخشی از برنامه را با نمایش رقص رنگین کردند و حضور هنرپیشه‌های سابقه‌دار سینماى هند که فلم‎هایشان در افغانستان بسیار پر بیننده است، برای بسیاری‌ها جالب بود.

بخشی از موسیقى معاصر افغانستان بر بنیاد موسیقى کلاسیک هندى استوار است.

موسیقی هندی ۱۵۰ سال پیش با ورود سازندگان و رقاصان هندی به کابل و حضور درازمدت آنها در محله "خرابات" کابل، در افغانستان رایج شد و موسیقی مدرن افغانستان از آن مایه گرفت.

_________________
تموم شهر خوابيدن من از فكر تو...



برای این پست از patriot تشکر شده است : mehdi
  امتیاز: 4.35%
بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: يکشنبه 8 دی 1392, 4:01 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: جمعه 27 بهمن 1391, 7:57 pm

پست ها : 1523

محل سکونت: تهران

تشکر کرده: 2333 بار
تشکر شده: 2686 بار
وقتی افغان ها خسته از کار روزانه به منزل می امدند تا دمی بیاسایند غیر از نوشیدن چای سبز یا سیاه که خستگی را از تن می زدود، یک چیز دیگر هم به قول معروف دمشان را راست می کرد *، پیش از امدن عصر تکنولوژی کاست و سی دی و پخش و موبایل در میان افغان ها موسیقی ان هم از نوع زنده اش باب بود ، دمبوره یا دنبوره .

مردم برای دمبوره نوازها سر و دست می شکنند ، دمبوره نوازی در فرهنگ عامه کاری شیطانی ولی محبوب است همانند سیب ممنوعه در بهشت . ملاها مردم را از نواختن ان منع می کنند اما مردمان خسته ، ادم های سرخوش ، بچه جوان ها وقتی گرد هم می ایند دیگر سخن ملا را برای لحظاتی می گذارند پشت در ، دنبوره نواز ذاتا شاعر هم هست ، می نوازد و فی البداهه شعر می گوید . :نیشخند1: :نیشخند1:

سر کوه بلند سیم و ستاره

طلبگارم شده مرد هزاره

سون روییش ببین بینی نداره

سون پاییش ببین چپلی* نداره

این حرف های دختر اولی ست . گفتگو میان دو دختر سید است که هر دو از خواستگاری مرد هزاره می گویند ( با این توضیح که برخی و یا بسیاری از سید های افغانستان از ازدواج دختران سید با مردان طایفه هزاره جلوگیری می کنند و مخالف ان هستند )

دختر دوم :

سر کوه بلن سیم و ستاره

طلبگارم شده مرد هزاره

جوان کاکه است پروا نداره

سرم اشیق شوده چاره نداره

و این پاسخ مرد هزاره است : :نیشخند1:

دنیا بی اشوقی مزه نداره

اشوقی کته و ریزه نداره

بیا او دختر زیبای پیر جان

اشوقی سید و ازره * نداره :آرایش: :چشمک1:

باورش سخت است ولی این تکه ی چوب درخت توت با یک کاسه و دسته ی بلند و تاری که از روده حیوان و سیم یا ابریشم ساخته می شد بیشتر از هر شبکه ی تلوزیونی سرگرمی می افرید و جدای از ان ذوق ها را غنی می کرد که مردم کنار هم مسائل و مشکلات و دردهایشان را دوبیتی کنن و با نوای ان در امیزند که رنج دنیا کم شود و غم دنیا گوم .

در دورترین مرغداری ها و گاوداری ها هم می شود با یک تکه چوب و کمی سلیقه مشابهش را ساخت و نواخت ، خیلی ها می گویند که همین دنبوره عاملی بوده است برای زنده ماندن ادبیات شفاهی هزاره ها ، اگر کمی گوشهایتان را تیز کنید می توانید از پستوی خانه ها صدای خاله ها را بشنوید که ارام ارام به هنگام طبخ غذا دوبیتی می خوانند .

سر کوی بلند زردک نمو شه / دل دختر د پیر مردک نمو شه

" همان طور که بالای کوه بلند هویج نمی روید / دردل دختران جوان هیچ عشقی به پیر مردها بوجود نخواهد امد ".

محتوای بسیاری از دوبیتی ها و اشعاری که با دنبوره خوانده می شود شامل این موضوعاتند وصف معشوق ، گلایه از دنیا ، هجران و جدایی از یار ، شکایت از روزگار، قدرشناسی از معشوق ، عذر و التماس ، گلایه از تنگدستی و سختی روزگار و نیز اظهار صداقت و اخلاص .

عارف شاداب ترانه خوان جوان هزاره و دوستانش در یک ویدئو و در یک مجلس خصوصی همراه با ساز دنبوره از ضیائ سلطانی موسیقی فولک افغان را اجرا کرده است .

د دنیا غیر جوانی ندیدوم

بغیر از غم روی شادی ندیدوم

بغیر از غم روی شادی ر خیره

د خاو دیدوم د بیداری ندیدوم

.............

ز کف عمر جوانی رفت و افسوس

بهار زندگانی رفت و افسوس

نگفتم راز دیل یک دم به پیشش

ز نزدم یار جانی رفت و افسوس

_________________
تصوير



برای این پست از nice angel تشکر شده است : patriot
  امتیاز: 4.35%
بالا
 مشخصات  
 
 
 
پستارسال شده در: سه شنبه 4 شهریور 1393, 5:16 pm 

مورچه ارشد

نماد کاربر
offline


تاريخ عضويت: دوشنبه 7 آذر 1390, 12:30 pm

پست ها : 2819

محل سکونت: قم- در قرمزه

تشکر کرده: 2764 بار
تشکر شده: 2395 بار
آواز خوان قدیمی افغانستان در گذشت

تصوير

طبق گزارش های بدست آمده مسحور جمال یکی از آواز خوان های قدمی افغانستان به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

جلیل احمد مشهور به جمال در سال 1324 خورشیدی در کابل چشم گشود و از دوران کودکی به هنر خوانندگی و آواز خوانی پرداخته بود.

جلیل احمد یا جمال بعد از جنگ های داخلی افغانستان به کشور هالند رفت و آنجا پناهنده شد و هم اکنون نیز در همین کشور دار فانی را وداع گفت.

قابل ذکر است اولین آهنگ جمال به نام "وفا می کنی یا جفا می کنی" می باشد.

_________________
تموم شهر خوابيدن من از فكر تو...


بالا
 مشخصات  
 
 
 
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 17 پست ]  برو به صفحه قبلي  1, 2

اطلاعات

تعداد صفحات: صفحه 2 از 2

    

تعداد پست ها:  17 پست


کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان مدير انجمن: شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
جستجو براي:
انتقال به:  
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
cron

کپی رایت

 
yukari

Powered by : phpBB | Style by: Meis@M & GOD send
Persian Translation : www.phpBB.Maghsad.com | New Zeland Shuttle